Utrecht Underground.

UTRECHT Utrecht Underground maakt goede business met hun verhaal over het scoren van drugs en gebruiken op plekken die aan het oog onttrokken zijn van de “gewone” mensen in de stad.

Inmiddels is in Utrecht de ergste overlast van verslaafden opgelost door de inzet van gebruikersruimten en hostels. Neemt niet weg dat de verhalen nog steeds intrigerend zijn en veel mensen aanspreken. Klanten van Utrecht Underground zijn bedrijven, scholen en particulieren die graag willen betalen voor een “maatschappelijk verantwoord” uitje.

De PR van Utrecht Underground getuigt van inzicht: ieder mens is nieuwsgierig naar “de man die in de vuilnisbak staat te wroeten”. Daarom hebben ze bij de lancering van het project in 2010 een pakkend persbericht de wereld in gestuurd. Hierop kwam veel media af. Binnen no-time stonden ze in alle landelijke bladen. Hiermee hebben ze het project op de kaart gezet en de eerste wandelingen verkocht. Ze zijn in staat geweest dit pr-succes verder uit te bouwen en een commerciële business te maken van stadswandelingen. Utrecht Underground is sinds de start gegroeid naar gemiddeld zeven wandelingen (10 mensen per groep) per week en houdt hiermee zes stadsgidsen aan het werk. Het project draait genoeg omzet om de jassen, schoenen, de vrijwillige bijdrage aan de stadsgidsen en marketing te betalen.

Projectleider Annemieke Dijk: “Uniek is dat we het project met elkaar hebben opgezet en dat we de verantwoordelijkheid voor het project bij de daklozen zelf leggen”. Het idee van de stadswandeling langs de rafelrandjes van Utrecht komt van Annemieke, als projectleider verbonden aan de Stadsbrug “Anders Ondernemend In Utrecht”. Ze heeft haar idee direct getoetst aan een aantal dak- en thuislozen en is met hen het idee verder gaan uitwerken tot een werkproject.

De formule is simpel: De dakloze is de stadsgids en stippelt de wandeling uit. Hij vertelt zijn persoonlijke verhaal en slaat daarmee een brug naar een ander soort mensen. “Niet alleen meer hulpverlening en zorg, maar nu ook scholen, vrijgezellenfeestjes of een familiedag. Hij komt met andere normen en waarden in aanraking: Als je alleen in de drugswereld zit dan snap je ook niet meer hoe de wereld in elkaar zit”. Tegelijkertijd krijgt de wandelaar de mens achter de dakloze te zien en “dat het ook een positief verhaal kan zijn over hoe je uit de sores komt”.

De stadsgids is zelf verantwoordelijk voor zijn werk en het aantal wandelingen dat hij begeleidt. In het begin hebben de professionals op de Stadsbrug alles geregeld. Ze waren als achtervang aanwezig, want het risico dat de gids niet kwam opdagen zou wel eens groot kunnen zijn. Daarvan heeft Annemieke geleerd: “Ik dacht: je wordt van alle kanten belogen, bedrogen, genaaid. Het is zo niet waar wat ik dacht. Er zit hier zoveel energie.”

Utrecht Underground is uit de 135 inzendingen geselecteerd als één van de beste vier op het gebied van werk.